Avots: EU-OSHA - Eiropas Savienības informācijas par darba drošību un veselības aizsardzību aģentūra
http://osha.lv/lv/systems/pak.stm
Ar 2006.gada 1.janvāri stājās spēkā normatīvie akti, kas nosaka pilnīgi jaunu kārtību un prasības darba aizsardzības pakalpojumu sistēmai, kurā parādās jauni dalībnieki – kompetentās institūcijas un kompetentie speciālisti. Šajā sadaļā Jūs atradīsiet vairāk informācijas par pašu darba aizsardzības pakalpojumu sistēmu, prasībām kompetentajiem speciālistiem un kompetentām institūcijām, kā arī informāciju par pašām institūcijām.
Darba aizsardzības likums , kurā ir iestrādātas ES likumdošanas prasības jau no tā spēkā stāšanās dienas (2002.gada 1.janvāra) paredzēja izveidot darba aizsardzības sistēmu, kad uzņēmumiem ir iespēja, bet atsevišķos gadījumos obligāti, piesaistīt kompetentus speciālistus un kompetentas institūcijas darba aizsardzības jomā. Eiropā kompetento institūciju un speciālistu modelis darbojas jau sen, bet Latvijā tas pilnvērtīgi sāka darboties tikai no 2006.gada 1.janvāra, kad stājās spēkā Ministru kabineta 2005.gada 8.februāra noteikumi Nr.99 „Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju" un noteikumi Nr.723 „Noteikumi par prasībām kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un kompetences novērtēšanas kārtību”.
Ar kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem ir jāsaprot trešās puses institūcijas vai speciālisti, ko darba devējs piesaista sava uzņēmuma darba aizsardzības sistēmas sakārtošanai,
tai skaitā darba vides risku novērtēšanai un preventīvo pasākumu izstrādei. Darba aizsardzības likuma 9.panta 6.daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka prasības kompetentām institūcijām un
kompetentiem speciālistiem, kā arī viņu kompetences novērtēšanas kārtību. Tas ir noteikts ar Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra noteikumiem Nr.723 „Noteikumi par prasībām kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un kompetences novērtēšanas
kārtību”.
Kompetento institūciju un kompetento speciālistu piesaistīšana pamatā ir brīvprātīga darba devēja izvēle, tomēr ir gadījumi, kad saskaņā ar Darba aizsardzības likumā noteiktajiem gadījumiem šāda
piesaistīšana ir obligāta. Pirmkārt, ja darba devējam nav iespējams izveidot uzņēmumā savu organizatorisko struktūrvienību tādā apmērā un līmenī, kā to prasa Darba aizsardzības likums (9.pants)
un citi darba aizsardzības tiesību akti, tad viņš/viņa darba aizsardzības sistēmas izveidē un uzturēšanā iesaista kompetentu institūciju vai kompetentu speciālistu.
Savukārt, ja uzņēmums nodarbojas ar komercdarbību, kas ir minēta Ministru kabineta noteikumu Nr.99 „Noteikumi par komercdarbības
veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju" 1.pielikumā , darba devējam darba aizsardzības sistēmas izveidē un uzturēšanā ir jāiesaista kompetenta institūcija. Noteikumos
minētie komercdarbības veidi ir noteikti, analizējot situāciju valstī vairāku gadu dinamikā attiecībā uz nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām, jo šajos komercdarbības veidos situācija ir
sliktāka nekā vidēji valstī. Ņemot vērā, ka šo nozaru uzņēmumi paši nespēj sekmīgi ieviest un uzturēt darba aizsardzības sistēmu, tika nolemts šiem uzņēmumiem uzlikt par pienākumu piesaistīt
kompetentas institūcijas pakalpojumus. Tāpat kompetentu institūciju var nepiesaistīt mazie uzņēmumi, kuros ir nodarbināti ne vairāk kā pieci darbinieki, tādējādi pašreiz lielākā daļa zemnieku un
zvejnieku saimniecību kompetentu institūciju pakalpojumus varēs vēl neizmantot un darba vidi sakārtot pašu spēkiem.
Ja uzņēmumā ir 6 līdz 10 nodarbināto, darba devējs drīkst neiesaistīt kompetentu institūciju, ja darba vides iekšējo uzraudzību un risku novērtēšanu uzņēmumā veic darba aizsardzības speciālists, kura zināšanas atbilst vienai no šādām prasībām:
Lai kompetentās institūcijas piesaistīšanai būtu praktisks un situāciju uzņēmumā uzlabojošs rezultāts, noteikumi arī nosaka minimālo pakalpojumu klāstu, ko kompetentajai institūcijai uzņēmumā ir
jānodrošina:
Saskaņā ar Darba aizsardzības likuma 1.panta 10.punktu kompetenta institūcija ir institūcija, kura uz attiecīga līguma pamata veic darba vides iekšējo uzraudzību uzņēmumā un kuras kompetence
darba aizsardzības jautājumos novērtēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Kompetento institūciju kompetences novērtēšanu reglamentē 2008.gada 8.septembra noteikumiem Nr.723 „Noteikumi par prasībām kompetentām
institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un kompetences novērtēšanas kārtību”.
Saskaņā ar noteikumiem kompetentā institūcija ir tiesīga veikt darba vides iekšējo uzraudzību uzņēmumos, ja tai ir piešķirts kompetentās institūcijas statuss un tā nodrošina šādu minimālo prasību
izpildi:
1. tā nodrošina standartā LVS EN ISO 9001:2009 "Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības" noteiktās prasības, un tās kompetence darba aizsardzības jautājumos ir novērtēta atbilstoši šo noteikumu prasībām;
2. kompetentā institūcija ir apdrošinājusi savu civiltiesisko atbildību tādā apjomā, lai segtu iespējamās kļūdas dēļ pakalpojuma saņēmējam radušos zaudējumus, kas sadarbībā ar institūcijas izvēlēto apdrošinātāju aprēķināti institūcijas darbības jomas risku novērtējumā, bet ne mazāk kā 20000 latu apmērā. Kompetentās institūcijas civiltiesiskajai atbildībai ir jābūt apdrošinātai visā kompetentās institūcijas darbības periodā.
Lai izpildītu noteikumu Nr.723 prasības un apliecinātu savu kompetenci darba aizsardzības jautājumos, institūcija vēršas kvalitātes sistēmu sertifikācijas institūcijā, kas veic kompetences
novērtēšanu darba aizsardzības jomā atbilstoši standarta LVS EN ISO 9001:2009 "Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības" un Ministru kabineta noteikumu Nr.723 prasībām.
Veicot institūciju kompetences novērtēšanu darba aizsardzības jomā, kvalitātes sistēmu sertifikācijas institūcija ņem vērā:
Pēc kvalitātes sistēmas sertifikāta izsniegšanas kvalitātes sistēmu sertifikācijas institūcija sertifikāta derīguma periodā ne retāk kā reizi gadā veic kompetentās institūcijas darbības pārbaudi, novērtējot kompetentās institūcijas atbilstību standarta un noteikumu Nr.723 prasībām un īpašu uzmanību pievēršot šādiem jautājumiem:
1. kompetentās institūcijas personāla atbilstība;
2. kompetentās institūcijas civiltiesiskās atbildības apdrošināšana ne mazāk kā 28460 euro apmērā, kas garantē kompetentās institūcijas kļūdas dēļ radušos zaudējumu segšanu.
Pēc kvalitātes sistēmas sertifikāta iegūšanas pretendents iesniedz Labklājības ministrijā iesniegumu par kompetentās institūcijas statusa piešķiršanu. ( pielikums MK not. Nr.723)
Minētajam iesniegu¬mam jāpievieno šādi dokumenti:Labklājības ministrijas amatpersona 10 darbdienu laikā pēc minētā iesnieguma un dokumentu saņemšanas tos izvērtē un pieņem lēmumu par kompetentās institūcijas statusa piešķiršanu vai atteikumu piešķirt kompetentās institūcijas statusu, ja nav ievērotas šajos noteikumos noteiktās prasības, vai arī lūdz pretendentam 10 darbdienu laikā iesniegt papildu informāciju, ja iesniegums ir aizpildīts nepilnīgi vai tam nav pievienoti visi nepieciešamie dokumenti.
Labklājības ministrija piecu darbdienu laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par kompetentās institūcijas statusa piešķiršanu, iekļauj informāciju par kompetento institūciju interneta vietnē (www.lm.gov.lv) publicētajā kompetento institūciju sarakstā un nosūta minēto informāciju publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Pēc kompetentās institūcijas pieprasījuma Labklājības ministrija nosūta tai lēmumu par kompetentās institūcijas statusa piešķiršanu. Ja 15 darbdienu laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas informācija par kompetento institūciju nav iekļauta interneta vietnē (www.lm.gov.lv) publicētajā kompetento institūciju sarakstā un pretendents nav saņēmis lēmumu par atteikumu piešķirt kompetentās institūcijas statusu vai lūgumu iesniegt papildu informāciju, uzskatāms, ka kompetentās institūcijas statuss ir piešķirts.
2005.gada 17.novembrī laikrakstā „Latvijas Vēstnesis" (Nr.184) tika paziņotas pirmās piecas institūcijas (komersanti), kuras tika atzītas par kompetentām institūcijām darba aizsardzības jautājumos. Minētās institūcijas ir ieguvušas kvalitātes vadības sistēmas sertifikātu atbilstoši standartam LVS EN ISO 9001:2001 „Kvalitātes vadības sistēmas. Prasības" un izpildījušas Ministru kabineta noteikumos „Noteikumi par prasībām kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un kompetences novērtēšanas kārtību" noteiktās prasības. Par kompetentām institūcijām darba aizsardzības jautājumos ir atzītas sekojošas institūcijas (komersanti):
Darbība
Saskaņā ar Darba aizsardzības likuma 1.panta 11.punktu kompetents speciālists ir speciālists, kurš ir kompetents veikt darba vides iekšējo uzraudzību uzņēmumā un kura kompetence novērtēta
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra noteikumiem Nr.723 „Noteikumi par prasībām kompetentām institūcijām un kompetentiem
speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un kompetences novērtēšanas kārtību” kompetentajam speciālistam, lai veiktu darba vides iekšējo uzraudzību uzņēmumos, nepieciešamas augstākā līmeņa
zināšanas (profesionālā augstākā izglītība) darba aizsardzībā atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas akreditētai otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmai (profesijas
standarts "Darba aizsardzības vecākais speciālists").
Darba aizsardzības vecākais speciālists, kurš ieguvis minēto izglītību, ko apliecina attiecīgs dokuments, ir pielīdzināms kompetentam speciālistam un ir tiesīgs veikt darba vides iekšējo
uzraudzību uzņēmumos piecus gadus no izglītību apliecinošā dokumenta saņemšanas dienas. Pēc minētā termiņa beigām kompetentais speciālists vēršas personāla sertifikācijas institūcijā, lai iegūtu
kompetenta speciālista sertifikātu, kas apliecina personas kompetenci darba aizsardzības jautājumos.
Lai saņemtu kompetenta speciālista sertifikātu, darba aizsardzības vecākais speciālists personāla sertifikācijas institūcijā iesniedz iesniegumu un šādus dokumentus: